Shaych al-Albaanie discussieert met een individu over de foute beschuldiging en het verspreiden van deze generalisatie; ‘’Selefies zijn hardvochtig.’’
Vervolgens verklaart hij dat de Selefies het meest actief zijn in het geven van Da’wah in tegenstelling tot de andere groepen en dat hardvochtigheid niet alléén onder de Selefies voorkomt. Dus het claimen dat hardvochtigheid alléén bij de Selefies voorkomt is een onterechte claim.
Hij legt dan uit dat wijsheid in het geven van da’wah ligt in het gebruiken van zachtaardigheid en hardvochtigheid op de juiste plaats. En niet het alléén gebruiken van hardvochtigheid, en niet het alléén gebruiken van zachtaardigheid en vervolgens legt de Shaych uit dat het uiterst zeldzaam is dat we iemand tegenkomen die in staat is om ze beiden op de juiste plaats te gebruiken.
Vraagsteller: O Shaych, een vraag over da'wah: zachtaardigheid, tolerantie en mildheid zijn van de gevestigde soenan van de Profeet (moge Allaah hem zegenen en vrede schenken).
Shaych al-Albaanie: Dat is zo.
Vraagsteller: Is de toepassing van zachtaardigheid in da'wah verplicht of aanbevolen?
Shaych: Verplicht.
Vraagsteller: Goed. De vraag heeft een reden.
Shaych: Uiteraard, er zit iets achter.
Vraagsteller: De selefies, met hun verschillende soorten, staan bekend, en het kan kloppen, om hun hardvochtigheid en gebrek aan zachtaardigheid in het verspreiden van de da'wah. Als u vind dat dit klopt, en dit is wat ik zie, wat is dan uw commentaar hierop?
Shaych: Ten eerste, er moet iets opgemerkt worden in jouw woorden en dat is jouw uitspraak '...en het kan kloppen.' Is dat zo?
Vraagsteller: Ik vroeg: Klopt dit volgens u?
Shaych: Eerst zei je '...en het kan kloppen.' Over dat geen wat vermeld word over hen met betrekking tot hardvochtigheid, zei je ‘…en het kan kloppen.’
Vraagsteller: Ja, mijn excuus.
Shaych: Zei jij dat of niet?
Vraagsteller: Ja, ik heb dat gezegd
Shaych: Er moet dus iets opgemerkt worden. Als onze broeders dergelijke uitspraken doen, vragen we hun aandacht en zeggen 'dit zijn de woorden van politici'. En ze bedoelen het misschien niet zo, maar woorden beginnen in het hart en de tong is een bewijs voor wat er in het hart is.
Dus wanneer iemand over iets zegt: 'het zou kunnen kloppen', kan het omgedraaid worden in: 'het zou niet kunnen kloppen'. Er verschijnen dus twee zaken in jouw vraag en later zullen we het antwoord vervolgen.
Ben je zeker van wat er gezegd wordt, dat de selefies geen mildheid hebben en hardvochtigheid hun kenmerk is en hun methodiek? Ben je daar zeker van? Je hebt de deur naar deze vraag voor mij geopend omdat je zei 'het zou kunnen kloppen'.
Vraagsteller: O Shaych, ik heb u mijn excuus aangeboden voor mijn uitspraak '...het zou kunnen'.
Shaych: Op die manier.
Vraagsteller: Ja.
Shaych: Laat ons dan de juiste woorden horen. Wat is het?
Vraagsteller: Moet ik het herhalen?
Shaych: Nee herhaal het niet want het is fout en als dat niet zo is waarom bood je dan je excuus aan. Herhaal het correct zonder 'zou kunnen'. Duidelijk?
Vraagsteller: Ja.
Shaych: Goed, ga je gang.
Vraagsteller: De vraag vanaf het begin?
Shaych: Geen probleem, de keus is aan jou.
Vraagsteller: We hebben gevraagd, en u antwoordde, dat zachtaardigheid, tolerantie en mildheid verplicht zijn in de da'wah, mijn vraag heeft betrekking tot de da’wah en niet over persoonlijke kwesties of zaken die zich in het leven voordoen. Zoals u zei het is verplicht om tolerantie en mildheid te hebben in de dawah en mildheid te hebben voor de mensen die uitgenodigd worden. En de selefies staan bekend, van wat ik zie, om hardvochtigheid en gebrek aan zachtaardigheid in de da'wah. Dit is mijn mening. Wat is uw mening?
Shaych: Ben jij [één] van hen?
Vraagsteller: Dat hoop ik.
Shaych: Dat hoop je. Je bent één van hen dus ben je selefie.
Vraagsteller: Ja.
Shaych: Goed, ben jij van de hardvochtige selefies?
Vraagsteller: Ik prijs mijzelf niet. O Shaych ik doelde alleen op een duidelijke eigenschap van hen.
Shaych: Dit is geen kwestie van prijzing, het is een kwestie van feiten verduidelijken. En zoals je al zei, heb je deze vraag gesteld met het doel van advisering. Dus wanneer ik je vraag of je tot de hardvochtigen behoort, is het geen kwestie van zelfprijzing want je bedoeling is om de realiteit te verduidelijken. Dit betekent, als je mij dezelfde vraag zou stellen, zou ik tegen je zeggen dat ik mezelf niet hardvochtig vind. Maar dit betekent niet dat ik mijzelf prijs, want ik vertel slechts een feit. Denk dus na over de vraag.
Vraagsteller: Ja, o Shaych, mijn antwoord is hetzelfde als uw antwoord.
Shaych: Dan is het niet correct dat we generaliseren dat de selefies hardvochtig zijn. Het is correct dat we zeggen 'sommigen van hen zijn hardvochtig'. Is het duidelijk tot hier?
Vraagsteller: Ja.
Shaych: We zeggen dus dat sommige selefies de gewoonte hebben hardvochtig te zijn. Maar wordt het gezien dat deze eigenschap specifiek voor de selefies is?
Vraagsteller: Nee.
Shaych: Wat is dan het voordeel en het belang van deze vraag? Dit ten eerste. En ten tweede, is deze mildheid waarover we gezegd hebben dat het verplicht is, te allen tijde verplicht?
Vraagsteller: Nee, niet altijd.
Shaych: Dus dan is het niet toegestaan voor jou of iemand anders om een hele groep mensen te beschrijven met een algemene eigenschap die op hen allemaal van toepassing is. En ten tweede, is het niet toegestaan om deze eigenschap te generaliseren voor een individu van de moslims, of hij nu selefie of khalefie is, behalve in bepaalde omstandigheden, zolang we overeenkomen dat mildheid niet te allen tijde verplicht is. We zien dat de Boodschapper van Allaah (moge Allaah hem zegenen en vrede schenken) het soort hardvochtigheid gebruikte, dat wanneer een selefie het vandaag zou gebruiken, de mensen dit hevig van hem zouden afwijzen. Bijvoorbeeld: Misschien ken je het verhaal van Aboe-s-Sanaabil ibn Ba'kak, herinner je dit verhaal?
Vraagsteller: Nee.
Shaych: De echtgenoot van een vrouw overleed terwijl zij zwanger was. Toen ze bevallen was, hoorde ze dat de Profeet (moge Allaah hem zegenen en vrede schenken) gezegd had dat wanneer de echtgenoot van een zwangere vrouw overlijdt, haar wachttijd aanhoudt totdat ze bevallen is van haar baby. De overlevering vertelt - en dit is te vinden in de Sahieh van Imaam al-Boekhaarie - dat zij na haar bevalling een huwelijksaanzoek verwachtte, dus maakte ze zichzelf mooi en bracht kohl aan. Toen Aboe-s-Sanaabil haar zag, vroeg hij haar ten huwelijk, maar zij weigerde, dus zei hij tegen haar: 'Het is niet toegestaan voor jou om te trouwen totdat je de wachttijd van rouw hebt voltooid, wat vier maanden en tien dagen is.' En het schijnt dat zij een vrouw was die belang aan haar religie hechtte, dus kleedde zij zich in haar overkleed en haastte zich naar de Profeet (moge Allaah hem zegenen en vrede schenken). Ze vertelde hem wat Aboe-s-Sanaabil tegen haar gezegd had en hij (moge Allaah hem zegenen en vrede schenken) zei: 'Aboe-s-Sanaabil heeft gelogen.' Is dit hardvochtigheid of mildheid?
Vraagsteller: Ja, dit is hardvochtigheid.
Shaych: Van wie? Van Aboe-l-Lien [de Profeet (moge Allaah hem zegenen en vrede schenken)]
"en als je streng en hardvochtig was geweest, dan waren zij rondom jou uiteengegaan." [Soerah Aal 'Imraan 3:159]
Het gebruik van mildheid als uitgangspunt is dus geen algemene regel, zoals we eerder overeengekomen zijn. De moslim moet mildheid op het gepaste moment gebruiken en hardvochtigheid op het gepaste moment. Zo staat er bijvoorbeeld ook in de Moesnad van Imaam Ahmad dat de Profeet (moge Allaah hem zegenen en vrede schenken) een khoetbah gaf en een man van de Metgezellen opstond en zei 'Wat Allaah wil en wat de Boodschapper van Allaah wil.' Hij (moge Allaah hem zegenen en vrede schenken) zei: 'Maak je mij gelijk aan Allaah?! Zeg alleen: wat Allaah wil.' Is dit hardvochtigheid of mildheid?
Vraagsteller: Dit is gewoon de manier van spreken van de Profeet (moge Allaah hem zegenen en vrede schenken).
Shaych: Dit [wat je nu doet] noem ik een ontwijking, want je hebt me niet geantwoord zoals je me eerder antwoordde toen ik je vertelde dat de Profeet over Aboe-s-Sanaabil zei 'Aboe-s-Sanaabil heeft gelogen.' Is dit hardvochtigheid of mildheid?
Vraagsteller: Ja, dit is hardvochtigheid.
Shaych: En de tweede [hadieth]?
Vraagsteller: Hij verduidelijkte hem alleen door te zeggen: 'Maak je mij gelijk aan Allaah?'
Shaych: Dit is een ontwijking, moge Allaah je zegenen. Ik heb je niet gevraagd of hij verduidelijkte of niet, ik heb je gevraagd of het hardvochtigheid of mildheid is? Waarom is je manier van antwoorden veranderd? De eerste keer zei je niet dat hij een verduidelijking maakte door te zeggen 'Aboe-s-Sanaabil heeft gelogen'. Hij verduidelijkte, maar was deze verduidelijking met mildheid, wat de oorsprong is zoals wij eerder zeiden of hardvochtigheid?
Vraagsteller: In de tweede vraag heeft hij hem geen leugenaar genoemd. Hij zei slechts: 'Maak je mij gelijk aan Allaah?'
Shaych: Allaahoe Akbar. Dit is van de hardste berispingen, moge Allaah je zegenen.
Eén van de aanwezigen zegt: O Shaych, hij [de Profeet] heeft gezegd: 'Wat een ellendige preker ben jij.'
Shaych: Ja, dit is een ander voorbeeld, herinner je je de overlevering? Degene die gehoorzaam is aan Allaah en Zijn Boodschapper, is geleid, en degene die ongehoorzaam is aan hen, is misleid. Hij zei: "Wat een ellendige preker ben jij." Is dit hardvochtigheid of mildheid?
Vraagsteller: Ja, dit is hardvochtigheid.
Shaych: Wat belangrijk is, moge Allaah je zegenen, is dat er tijden zijn om mildheid te gebruiken en tijden om hardvochtigheid te gebruiken. Nu, nadat we overeengekomen zijn dat er geen algemene regel is dat we rechtuit mildheid, mildheid, mildheid moeten gebruiken, of rechtuit hardvochtigheid, hardvochtigheid, hardvochtigheid.
Vraagsteller: Ja.
Shaych: Soms gebruiken we dit en soms gebruiken we dat. Wanneer de selefies in het algemeen van hardvochtigheid beschuldigd worden, zie je dan niet dat de selefies in verhouding tot andere groepen en partijen, meer bezorgd zijn om kennis van de islamitische regelgeving en de uitnodiging van de mensen daar naartoe, dan anderen?
Vraagsteller : Zonder twijfel.
Shaych: Zonder twijfel, moge Allaah je zegenen, dus vanwege deze bezorgdheid, die groter is dan van anderen... Anderen beschouwen het gebieden van het goede en het verbieden van het kwade - zelfs wanneer dit gepaard gaat met mildheid - als hardvochtigheid. Sommigen gaan tot het uiterste en zeggen dat het bestuderen van tauwhied de rangen van de moslims verdeelt.
Daarom, moge Allaah je zegenen, wat ik probeer over te brengen is dat deze kwestie relatief is. Een persoon is niet fanatiek in de da'wah, en met name in het betreden van de foeroe' (vertakkingen), die sommigen onbeduidendheden noemen, dus beschouwen zij een discussie die gepaard gaat met goede manieren, als hardvochtigheid. En jij als selefie, net als wij, zou dit niet onder de mensen moeten verspreiden door te zeggen dat de selefies hardvochtig zijn.
Want we zijn overeengekomen dat sommigen van hen hardvochtig zijn en zelfs de metgezellen waren hier niet vrij van. Sommigen van hen waren mild en anderen van hen waren hardvochtig. En misschien ken je het verhaal van de bedoeien die begon te urineren in de moskee. Wat wilden de metgezellen met hem doen? Ze wilden hem slaan. Is dit mildheid of hardvochtigheid?
Vraagsteller: Dit is hardvochtigheid.
Shaych: Hardvochtigheid. Maar wat zei de Boodschapper tegen hen? "Laat hem." Er zijn dus maar weinig mensen die in staat zijn om hardvochtigheid te vermijden. Maar de waarheid is dat het fundamentele principe inhoudt dat da'wah gebaseerd is op wijsheid en goede aansporing en het is wijsheid om mildheid op het gepaste moment te gebruiken en hardvochtigheid op het gepaste moment.
Dus als we de beste van de islamitische groepen, die superioriteit heeft boven de andere groepen in het naarstig volgen van het Boek en de Soennah en datgene waar de vrome voorgangers zich op bevonden, onbeperkt met hardvochtigheid beschrijven, geloof ik niet dat dit rechtvaardig is. Maar wat betreft de uitspraak dat het sommigen van hen betreft, wie kan dit dan ontkennen? Dus als sommigen van de metgezellen niet op het gepaste moment hardvochtig waren, dan hebben de khalefies die na hen kwamen, zoals wij, khalefie in de taalkundige zin van het woord, deze hardvochtigheid zeker ook. Dus laten we nu een persoon bespreken die volgens jou aardig en mild is, zal hij altijd kunnen vermijden om hardvochtigheid te gebruiken buiten het gepaste moment daarvoor?
Vraagsteller: Nee, nooit niet
Shaych: Daarom, moge Allaah je zegenen, is de kwestie afgehandeld. En omdat het zo is, moeten we elkaar slechts adviseren wanneer we zien dat iemand de mensen oproept en adviseert met hardvochtigheid die misplaatst is. We wijzen hem hier op omdat het zou kunnen dat hij een ander standpunt heeft. Dus als hij dit aanvaardt, moge Allaah hem dan belonen met het goede, en als hij een ander standpunt heeft, horen we hem aan en zal de kwestie afgehandeld zijn.
Vraagsteller: O Shaych, veel van de selefies gebruiken hardvochtigheid en geen mildheid. Ze gebruiken hardvochtigheid niet op het juiste moment en ze gebruiken geen mildheid op het juiste moment. En het zijn er niet weinig - we zeggen dat alle groepen dit doen - maar het zijn er niet weinig en in mijn vraag heb ik de selefies niet vergeleken met andere groepen. Ik maak me geen zorgen om zaken van andere groepen, ik maak me zorgen om de zaak van de selefies. Veel van de selefies en het zijn er niet weinig hinderen de mensen van de selefie methodiek met hun manieren in dawah naar de mensen en deze individuen zijn niet schaars. Mijn intentie met de vraag, die opgenomen was door broeder Mohammed, was dat u advies kon geven aan degenen die beproefd zijn met hardvochtigheid. Dit was mijn intentie met het presenteren van de vraag.
Shaych: Moge Allaah je zegenen. Advisering heeft geen nood aan iemand zoals ik, aangezien de selefies en anderen de eerdergenoemde aayah kennen:
‘’Nodig uit tot de weg van jouw Heer, met wijsheid en goed onderricht, en wissel met hen van gedachten op de beste wijze.’’
En meer dan wie dan ook lezen zij de overlevering van 'Aa`isha (moge Allaah de Verhevene tevreden met haar zijn) dat de jood de Profeet (moge Allaah hem zegenen en vrede schenken) begroette met verdraaide tong en zei: "De dood zij met jou". Dus toen zij deze verdraaide begroeting hoorde, huiverde zij achter de hidjaab totdat zij het bijna in twee scheurde, zoals het in de overlevering staat waarin zij in woede antwoordde: "En met jou zij de dood en de vloek van Allaah en Zijn woede, o broeders van de apen en zwijnen!" Wat de Boodschapper van Allaah (moge Allaah hem zegenen en vrede schenken) betreft, hij ging er niet overheen met zijn antwoord: "En met jou." Dus toen de jood vertrok, berispte de Profeet haar door te zeggen: "O 'Aa`isha, er wordt geen zachtaardigheid in iets geplaatst, zonder dat het datgene verfraait, en er wordt geen hardheid in iets geplaatst, zonder dat het datgene misvormt." Ze antwoordde: "O Boodschapper van Allaah, heb je niet gehoord wat hij zei?" Hij antwoordde: "Heb je niet gehoord wat ik zei?"
'Aa`isha, die vanaf haar kindertijd grootgebracht was in het huis van profeetschap en openbaring, was niet in staat om hardvochtigheid in de plaats van mildheid te vermijden. Dus wat kunnen we zeggen over anderen dan haar van de selefies, zoals jij zegt, terwijl zij niet opgegroeid waren in het huis van profeetschap en openbaring?
Ik doe nu een uitspraak die je misschien wel of niet gehoord heb in een aantal van mijn opnames. Het onheil van de islamitische wereld vandaag de dag is gelijk aan datgene wat de islamitische ontwaking genoemd wordt. Deze ontwaking is niet verbonden aan een islamitische cultivering (tarbiyyah); er is geen islamitische cultivering aanwezig.
Daarom geloof ik dat het effect van deze islamitische ontwaking alleen verwezenlijkt kan worden na een periode waarin de effecten van cultivering duidelijk worden in de huidige generatie. Deze individuen leven onder de genade van Allah,‘aza wa jal. Sommigen zijn dichtbij en sommigen zijn ver.
Daarom, vanuit een intellectueel perspectief, zal je niemand vinden die zal betwisten of met jou van mening zal verschillen dat de basis van de islamitische da'wah mildheid en goede aansporing is. Maar wat belangrijk is, is de praktische toepassing en deze toepassing heeft een gids nodig, een onderwijzer die tientallen studenten van kennis onderwijst en die studenten verlaten deze onderwijzer dan om anderen te onderwijzen en op deze manier zal de islamitische cultivering zich beetje bij beetje verspreiden. En er is geen twijfel over dat de zaak is zoals Allaah gezegd heeft:
"Maar dit wordt slechts gegeven aan degenen die geduldig zijn en dit wordt slechts gegeven aan de bezitter van een geweldig geluk." [Foessilat 41:35]
En we vragen Allaah om ons een natie van de middenweg te maken zonder overdrijving of nalatigheid.
Vraagsteller: Moge Allaah u belonen met het goede, o Shaych.