1

Opheldering over de benaming Selefiejah.

Er worden veel twijfels verspreid over de benaming Selefiejah en het woord ‘Selefie’, sommige van deze twijfels komen van oprechte mensen, gebaseerd op hun ervaringen, maar velen komen van de duivels onder de mensen, degenen die de da`wah van de waarheid wensen te veroordelen, het willen zien vallen en het laten vervangen met hun eigen innoverende uitspraken en hallucinaties van het brein.

En wat volgt:




1) Zichzelf associëren met Selefiejah is een innovatie.

Het woord "Selefiejah" werd niet gebruikt in de tijd van de Profeet(salAllahoe alejhi weselem) en zijn metgezellen, dit vanwege het feit dat de moslims op de correcte Islaam waren en er in die tijd geen behoefte was aan een woord zoals Selefiejah. Echter, toen de beproevingen begonnen en er een aantal sekten ontstonden en de Oemmah zich opsplitste, stonden de Geleerden van de Oemmaah op om degenen die op de waarheid waren te onderscheiden van degenen die op de valsheid waren, waarbij ze gebruik maakten van termen zoals ‘Ahloel- Hadieth’ en ‘es-Selef’.

Aboe Haniefah rahiemehoellaah zei: "Blijf trouw aan de Athaar (overleveringen) en de Tarieqah (weg) van de Selef (vrome voorgangers) en pas op voor vernieuwde zaken want het zijn allemaal innovaties." (Opgenoemd door As- Suyoetie in ‘Sawn al Mantaq wal-Kalaam’ p.32)

Hetgeen waarmee alle Islaamitische groeperingen beweren op de correcte en ware Islaam te zijn, en waar zij zichzelf allen mee beschrijven, is het feit dat men trouw moet blijven aan hetgeen waar de Boodschapper (vrede zij met hem) en zijn metgezellen op waren, zoals het ook in de authentieke hadieth voorkomt.
Hierbij moet worden toegevoegd dat het woord ‘Selef’ werd gebruikt door de Profeet (vrede zij met hem). Hij (de Profeet (vrede zij met hem)) zei tegen Faatimah,

"Wat een voortreffelijke Selef ben ik voor jou." (Moslim, no.2450)

Iemaam Moslim citeerd in de Moeqadimmah (introductie) van zijn Sahieh (p.16) de uitspraak van Abdullaah ibn al-Moebaarak, die hij deed in de aanwezigheid van alle mensen: "Neem afstand van de a-hadieth van Amr bin Thaabit, want hij beledigde de Selef."

Shaych Saalih al-Fawzaan zei, "En hoe kan het, dat als iemand de madhab van de Selef de zijne maakt het een innovatie is, een dwalende innovatie?! En hoe kan het een innovatie zijn als het niets anders is dan het volgen van de madhab van de Selef, en het volgen van diezelfde madhab verplicht is gesteld in het Boek (Qor`aan) en de Soennah, en waarheid en leiding?!" (al- Bayaan p.156)

Vandaar, het zichzelf toeschrijven aan de Selef, wat niets anders als Selefiejah betekend, is géén innovatie. Het is zelfs eerder een verplichting voor élke moslim om zichzelf toe te schrijven aan de Manhadj en de Aqiedah van de Selef. Er kan gezegd worden, "Als de naamgeving Selefiejah een innovatie is, dan is de naamgeving Ahloes-Soennah wal-Djamaa’ah dat ook". Het doel achter het gebruiken van de term ‘Ahloes- Soennah wal-Djamaa’ah’ is niet verborgen of onbekend. Jammer genoeg is de benaming van ‘Ahloes-Soennah’ niet langer voldoende om de mensen van valsheid en de mensen van de waarheid te kunnen onderscheiden. Het gaat zelfs zo ver dat het woord ‘Selefie’ niet eens meer duidelijkheid verschaft over wie nu een echte Selefie is, die daadwerkelijk Aqiedah en Manhadj van de Selef volgt, en wie een hizbie (iemand die zichzelf afsplitst van de Djamaa’ah en de Soennah tegengaat) is, die een masker draagt van Selefiejah en beweert Selefie te zijn. Zijn Aqiedah mag dan wel in grote lijnen Selefie zijn maar zijn manier van denken kan besmet zijn met ‘Qoetbie’ of ‘Hizbie’ principes, ideeën en manieren van denken en gedrag. Hij zal vijandigheid tonen jegens de Selefies, spotten met hun Mashaayich, en toch claimen dat ze op hun weg zitten. Echter, uit de standpunten die ze innemen en de houding die ze aannemen en hun loyaliteit en ontkenning blijkt iets anders. Dit is waarom echte Selefies veel waarde hechten aan leren en kennis vergaren zodat de waarheid altijd duidelijk voor hen is en de onwetende huichelaars hen niet voor de gek kunnen houden.



2) Allaah heeft ons de naam Moslims gegeven, dus waarom zouden we onszelf aan de Selef toeschrijven.

Deze twijfel werd prachtig beantwoord door Iemaam al-Albaanie rahiemehoellaah in zijn discussie met iemand over dit onderwerp, opgenomen op de cassette genaamd: ‘Ik ben Selefie’. Hieronder staan een aantal belangrijke citaten:

Shaych al-Albaanie: "Wanneer er aan jou gevraagd wordt wat jouw madhab is wat zeg je dan?"

De vrager: "Moslim!"

Shaych al-Albaanie: "Dat is niet voldoende!"

De vrager: "Allaah heeft ons de naam ‘Moslims’ gegeven, vervolgens reciteerde hij dit Vers van de Qor’aan: "Hij is Degene Die jullie voorheen Moslims genoemd heeft… (Soerah Al-Hadj 22:78)

Shaych al-Albaanie: "Dit zou een correct antwoord zijn geweest wanneer wij in de eerste periode (van de Islaam) waren, voordat de sekten zich verspreidden. Wanneer wij echter vandaag de dag welke moslim dan ook, die zich zelf associëert met één van de sekten waarmee wij verschrikkelijk verschillen in ‘Aqiedah, hierover vraagt dan zou zijn antwoord niet anders zijn dan de jouwe. Zij allen zullen zeggen dat zij moslim zijn; of zij nou van de Raafidah (Shie`ah) zijn, of van de Chawaaridj, of de Droez of van An-Noesairiyah Al-‘Alawiyah. Dit is dus niet voldoende in deze dagen!"

De vrager: "Oké, dan zeg ik: "Ik ben moslim die het Boek en de Soennah volgt."."

Shaych al-Albaanie: "Dat is ook nog niet voldoende!"

De vrager: "Waarom?"

Shaych al-Albaanie: "Kun je tussen degenen waarmee we net een voorbeeld hebben gegeven iemand vinden die zegt: "Ik ben Moslim maar volg het Boek en de Soennah niet!", wie van hen zegt dat hij dat niet volgt?"

Vervolgens begon de Shaych de man uit te leggen wat het belang is van datgene wat hij zo juist verklaard heeft, en dat is; ‘Het Boek en de Soennah volgens het begrip van de Selefoes-Saalih’.

De vrager: "Oké, dan ben ik een Moslim die het Boek en de Soennah volgt volgens het begrip van de Selefoes-Saalih!"

Shaych al-Albaanie: "Wanneer iemand jou naar je madhab vraagt, zeg je het dan zo tegen hem?"

De vrager: "Ja!"

Shaych al-Albaanie: "Wat vind je ervan als we (deze lange zin) taalkundig samenvatten? Want de beste woorden zijn de woorden die kort en krachtig zijn! We zeggen dan gewoon Selefie!" Einde citaat.

Het gaat hier dan ook over het punt, dat het niet voldoende is als je jezelf alleen ‘Moslim’ of ‘Soennie’ noemt, aangezien iedereen dat zal doen. En Iemaam al-Albaanie beklemtoond het belang van het onderscheid maken tussen de waarheid en de leugen, op een manier die de basis van de Manhadj en Aqiedah vormt, en dat is het nemen van de Selefoes-Saalih, in tegenstelling tot de vele sekten en groeperingen wiens begrippen gebaseerd zijn op die van hun mentors en leiders, en niet fundamenteel die van de Selef.




3) Zichzelf een Selefie noemen is een afkeurenswaardige ‘Tezkieyah’ (referentie) van zichzelf.

En deze twijfel werd beantwoord door onze Shaych: Allaamaah ‘Abdoel-'Aziez Ibn Baaz rahiemehoellaah de (voormalige) moeftie van Saoedi-Arabië, die werd gevraagd: “Wat kunt u vertellen over iemand die zichzelf een ‘Selefie’ of ‘Athaarie’ noemt? Is dit een Tezkieyah (aanbeveling) van zichzelf?” Hij antwoordde (Moge Allaah hem genadig zijn): “Wanneer hij de waarheid spreekt (in zijn claim) dat hij een ‘Selefie’ of ‘Athaarie’ is, dan heeft hij niets verkeerd gedaan, (dit is) gelijk aan hetgeen wat de Selef zeiden: “Die en die is een Selefie”, “Die en die is een Athaarie”. Dit is een Tezkieyah (een aanbeveling) die noodzakelijk is, een Tezkieyah die verplicht is." (Cassette: Haqq ul-Muslim 16/1/1413 Ta’if)

Shaych Saalih al-Fawzaan werd gevraagd: "Wanneer iemand zichzelf een ‘Selefie’ noemt heeft hij zich dan afgesplitst in een ‘Hizb’?" Waarop hij antwoordde: "Men doet niets verkeerd wanneer men zichzelf met Selefiejah associeërt, mits dit de waarheid is. Echter, als dit niet meer dan een claim is, dan is het niet toegestaan zichzelf met de titel Selefiejah te bestempelen terwijl men op een andere Manhadj zit dan die van de Selef." (Al-Ajwibah al-Mufidah p.16)

En voor degenen die wensen anderen te ontmoedigen die zichzelf toeschrijven aan de Selef en beweren dat een Tezkieyah (zelfaanbeveling) is, hun listige streken zijn niet verborgen voor ons. Eerder, Shaychoel-Islaam weerlegde deze valse claim al eeuwen geleden en maakte het verplicht om te accepteren dat een persoon zichzelf mag toeschrijven aan de Selef, en was van mening dat daarover een eensgezinde instemming bestond, sinds de Aqiedah en Manhadj van de Selef niets anders is dan de waarheid. Maar nu dat men weet dat de manhadj van deze mensen (de valse pretendenten) vervalst is, dan moet het niet als een verassing komen dat ze willen dat de mensen zichzelf afscheiden van de Selef, aangezien dat de enigste weg is om hun valsheid verborgen te houden.




4) Selefiejah veroorzaakt onenigheid.

Als men weet dat Selefiejah ‘Het begrip van het Boek en de Soennah volgens het begrip van de Selef van de Oemmah’ betekend, en weet dat de Boodschapper (vrede zij met hem) heeft gezegd:

"...En deze Oemmah zal zich opsplitsen in drieënzeventig sekten, zij zijn allen in het Hellevuur behalve één". Zij (de Metgezellen) vroegen: "Welke is dat O Boodschapper van Allaah?" Hij antwoordde: "Zij zijn degenen die op hetgeen zijn waar ik en mijn Metgezellen vandaag de dag op zijn." (At-Tirmidhie, nr 2643).

En wanneer men weet dat de splitsing is ontstaan doordat zij het juiste begrip verlieten, dan is Selefiejah juist de weg vooruit om de eenheid terug te krijgen, en niet opsplitsing of vorming van een sekte. Zoals Shaych Al-Fawzaan zei: "As-Selefiejah (i.e. de Selefies) zijn de Geredde Groep, en zij zijn Ahloes-Soennah Wal-Djama’ah. Het is geen hizb (groepering, sekte, partij) onder de verschillende groeperingen, degenen die vandaag de dag groeperingen worden genoemd. Vandaar dat Selefiejah een groep van mensen (i.e. de Selefies) is die op de madhab van de Selef zijn, op hetgeen waar de Boodschapper (vrede zij met hem) en zijn Metgezellen op waren, en dat het geen hizb is onder de eigentijdse groeperingen die vandaag de dag aanwezig zijn. (Cassette: ‘at-Tahdhier min Al-Bid’ah’ tweede cassette, overgeleverd als les in Hawtah Sadeer, 1416H).

Dus Selefiejah, is een belichaming van hetgeen wat de Profeet (vrede zij met hem) achter heeft gelaten voor zijn Oemmah, waarvan de nacht zoals de dag is, pure duidelijkheid en een ieder die er van afwijkt zal vernietigd worden, daarmee bedoelende; hij zal dan in splitsing vervallen, onenigheid veroorzaken en er zullen sekten ontstaan die bedreigd worden met het Hellevuur. Vandaar dat Selefiejah, degeen die oproept om terug te keren naar hetgeen waar de Profeet (salaallaahoe `alayhie was sallem) en zijn Metgezellen op waren, nóóit beschouwd mag worden als een splitsing!




5) De Selefies denken dat alleen zij correct zijn.

We moeten een onderscheid maken tussen hetgeen wat wordt toegeschreven aan iemand (bedoelende de weg van de Selef), en degene die zichzelf hieraan toeschrijft. In absolute termen, hetgeen wat word toegeschreven, de weg van de Selef, is niets anders dan een belichaming van de waarheid, in zowel algemene als specifieke termen, in zaken van Aqiedah en Manhadj, Oesoel (basis) en Foroe’ (aftakking) en niemand ontkent of verwerpt dit behalve een ketter.

Wat degene betreft die zichzelf toeschrijft aan de Selefie Weg, dan is hij in de basis van zijn toeschrijving (aan hetgeen dat geen fouten bevat) correct, maar wat eraan tegenstrijdig is, is niets anders dan fout en dwalend. We bedoelen hier de algemene mening over Aqiedah, Manhadj en de Oesoel van de Religie. Dit is vanwege het feit dat de Aqiedah en Manhadj en de Oesoel van de Selef van alle eeuwen hetzelfde is en zij allen hierop verenigd waren.

Vandaar dat iemand die een Selefie is, en waarachtig is in zijn toeschrijving aan de Selef en wie de weg van kennis en handeling volgt, en hun weg volgend, dan is hij correct in dat alles, Inshaa-Allaah. Deze persoon zal de weg van de Selef in algemene termen wel kennen, en hij weet dat het correct is, ondanks dat hij onwetend kan zijn over een aantal bijzonderheden. Maar hij is nog steeds correct in het veronderstellen dat hun weg (en zijn manier van hen volgen en hen nabootsen) de waarheid is, en hetgeen wat eraan tegengesteld is, leugens zijn. Het zou ook kunnen zijn dat hij de weg van de Selef in zowel algemene als specifieke termen kent; in termen van Aqiedah en Manhadj en Oesoel en Foroe’, en hij zal correct zijn in het grootste gedeelte van hetgeen waaraan hij zich vasthoudt en naar handelt, en dit alles is afhankelijk van zijn oprechtheid in het leren en zijn ijver in het verkrijgen van kennis en er naar te handelen.

Betreffende de claim van een individueel die beweert correct te zijn in elke kwestie van de bijkomstige zaken, daarover kan men zeggen dat hij dwalend is. Aangezien het niet mogelijk is voor iemand om correct te zijn in elke bijkomstige kwestie van het geloof. Aangezien het ten eerste niet mogelijk is voor hem om van alles kennis te hebben, en ten tweede, wetende dat de Imaams uit het verleden dat niet bereikt hebben, is het hoogst onwaarschijnlijk dat er ooit één van de aanhangers van de Imaams van deze tijd dat niveau ooit zal bereiken. Vandaar dat het wel mogelijk is voor een Selefie om fout te zijn in bijkomstige zaken, maar dat doet niets af aan het feit dat hij correct is in zijn Aqiedah en Manhadj, wat in algemene termen betekend dat hij op hetgeen is dat hem buiten de tweeënzeventig sekten van innovatie en dwaling houdt.

Desondanks, is het vaak geval dat iemand die zich aan de weg van de Selef toeschrijft en dat ook aan de buitenkant toonbaar maakt, dat hij in werkelijkheid op een dwalende methodologie is, ondanks dat hij claimt rechtzinnig te zijn en voor de correcte Aqiedah en manhadj pleit. Het zou kunnen zijn dat hij daadwerkelijk de correcte Aqiedah heeft maar tegelijkertijd op een vervalste manhadj zit. In dit geval is zo’n persoon niet correct en niet waarachtig in zijn toeschrijving, aangezien hij een manhadj heeft anders dan die van de Selef. Dit wordt vastgesteld door te kijken en te onderzoeken: Verdedigt hij Sayjied Qoetb? Stemt hij in met de mening en de lasterpraat van Abdur-Rahmaan Abdul-Chaaliq? Prijst hij Mohammed Qoetb, en maakt hij hem tot zijn gids en leider? Verdedigt en verheerlijkt hij Hassan al-Bannaa? Spreekt hij met de termen en de uitdrukkingen van de innoveerders zoals: "al-Oemmah al-Ghaa’ibah" (de afwezige Oemmah), "Shabaab us-Sahwah" (De jeugd van de bewustwording), "Tawhied ul-Haakimiyyah", "al-Muwaazanah", en andere van dat soort uitdrukkingen die de slogans van de innoveerders zijn geworden? Dus we kijken en zien, met welke andere ideeën hij zich verenigd, met wie hij omgaat, met wie hij praat, naar welke boeken hij refereert, zodat we op deze manier erachter komen wat de ware aard van zijn manhadj is, om vervolgens te weten te komen of hij een bedrieger is, die beweert op de Weg en Manhadj van de Selef te zijn, maar ondanks dat op iets anders is.




6) De Selefies zijn arrogant en hebben slechte manieren.

Dit is een zeer gevoelig onderwerp, waar men voorzichtig over na moet denken en waar men het één en ander in overweging moet nemen. Wat slechte manieren betreft, dan komt dit vaak door de opvoeding en de aard van die individu, zijn karaktereigenschappen en zijn personaliteit, en het is niet noodzakelijkwijs een weerspiegeling van zijn basis en fundament, de Aqiedah en manhadj van de Selef, hetgeen niets anders is dan de waarheid. Dus het zou kunnen dat een persoon zijn manieren moet verbeteren en moet uitnodigen met wijsheid (wat daadwerkelijk van de Soennah is) en met goede argumentatie, zodat zijn uitnodiging wat gemakkelijker geaccepteerd wordt. Hoe dan ook, dit is geen reden om de rechtsgeldigheid en correctheid van de Weg van de Selef te verwerpen, noch om zichzelf er niet aan toe te schrijven, aangezien dat de enige weg is naar de verlossing. Dus we moeten een verschil maken tussen wat soms voorkomt bij een kleine aantal Selefies betreffende slechte manieren, en tussen hetgeen wat eigenlijk een op kennis gebaseerde manhadj is, die afgeleid is uit het Boek en de Soennah. Het is de schuld van de individu en niet van de basis en fundament van het geloof. Hetzelfde kan worden gezegd over iedere andere Moslim, ongeacht welke dwalende methodologie of ketterse geloofsovertuiging hij zichzelf aan toe schrijft, onder hen zijn er ook mensen met kwaadaardige manieren en slechte gewoontes. Daarentegen, een manhadj of Aqiedah wordt alleen beoordeeld naar gelang van hetgeen dat overeenkomt of in tegenstrijd is met hetgeen waar de Profeet  en zijn Metgezellen en de Selef oorspronkelijk op waren, en niet door het gedrag van de mensen. Voor meer verduidelijking verwijzen wij u naar de tekst van de volgende twijfel (zie 7).

Wat arrogantie betreft, dan kan dat soms voorkomen bij een individu, en als dat het geval is dan wordt hij daarvoor berispt. Doch, in andere gevallen vat men het (verkeerd) op als zijnde arrogantie, en ondanks dat deze individu helemaal niet arrogant is en alleen maar liefde voor de waarheid heeft en ook zeker is van die waarheid, wordt het toch zo opgevat en denken zijn tegenstanders of degenen die hij uitnodigt dat hij arrogant is. En wat nu vaak het geval is, is dat degenen die in werkelijkheid arrogant zijn, degenen zijn die de waarheid niet accepteren van iemand die zichzelf toeschrijft aan de Selefie Aqiedah en Manhadj (het betreft hier niet zo’n valse pretendant die zich voordoet als een Selefie, maar ondertussen temidden van de dwalende Hizbies zit!). Onthoud dit goed, want dit is vaak het geval. Zoals de Boodschapper (salaallaahoe `alayhie was sallem) zei:

"Arrogantie is het verwerpen van de waarheid, en het neerkijken op de mensen."

Veel mensen zeggen dat Selefies arrogant zijn, men moet toevlucht zoeken bij Allaah! In werkelijkheid zijn zij degenen die arrogant zijn omdat zij de ware uitnodiging en de correcte da`wah niet accepteren, puur uit arrogantie, en dan beschuldigen zij de Selefies van arrogantie!?! Dus onthoud dit goed, want elke munt heeft twee kanten.

Neem in overweging, dat een Selefie mogelijk iemand uitnodigt naar de waarheid, op een manier waarvan hij denkt dat het correct is. Hij is hard en houd vol dat hij gelijk heeft en wordt er zo van beschuldigd dat hij arrogant is, hoewel de enigste reden waarom hij zich zo gedraagt is uit de liefde voor de waarheid en het handhaven van de waarheid. Desondanks mag er gezegd worden dat zijn handelen niet juist en misplaats is, zijn enorme ijver heeft hem er toe geleid om zich op een ongepaste manier te gedragen, en dat kan zijn vanwege een gebrek aan kennis of vanwege slechte manieren. Dus het is aan hem om dat alles te corrigiëren. Anders zal degene die wordt uitgenodigd uiteindelijk de waarheid niet accepteren vanwege de manier waarop het aan hem gepresenteerd is.

Dus we zeggen dat er soms wel arrogantie vertoond wordt, maar dit keert altijd terug naar het individu, en niet naar de manhadj of Aqiedah waaraan hij zich toeschrijft. Voorwaar, we kunnen namelijk met recht zeggen dat vele van de Soefie ketters werkelijk arrogant zijn in hun claim zekerheid te hebben van de verlossing van het Vuur en wanneer zij hun kudde van volgers verzoeken om onderdanig en gehoorzaam aan hen te zijn, denkend van zichzelf dat zij boven andere mensen staan! En we kunnen dit zeggen over alle sekten en groepen van innovatie. Arrogantie vind je overal en het is geen referentiepunt waarmee men kan aantonen of de Manhadj en Aqiedah van een persoon wel of niet goed is. Eerder, de manhadj en Aqiedah zijn zélf het referentiepunt, en die moet men vergelijken met hetgeen waar de Selef op waren.

7) De Selefies hebben gebrek aan vroomheid terwijl anderen vroom en gematigd zijn.


En ook dit is een zeer oude twijfel die is beantwoord door de Selef van vroegere tijden. En wij laten u alleen met hun woorden:

Ibn 'Abbaas (Radia Allaahoe Anhoe) zei: "Voorwaar, hetgeen wat Allaah het meest afschuwelijk vindt zijn de innovaties." (Overgeleverd door al-Bayhaqie in as-Sunan al-Koebraa 4/316)

Ibn 'Omar (Radia Allahoe Anhoe) zei: "Elke innovatie is een dwaling, zelfs als de mensen het als iets goed zien." (Overgeleverd door Aboe Shaamah nr. 39)

Soefyaan ath-Thawree rahiemehoellaah zei: "Innovaties zijn meer geliefd bij Iblies dan zonden, aangezien van een zonde berouw getoond kan worden maar van innovatie kan dat niet." (Overgeleverd door al-Laalekaa’ie nr. 238)

Imaam ash-Shaafi’ie rahiemehoellaah zei: "Als een persoon Allaah ontmoet, met (schuldigheid van) elke zonde behalve Shirk, dan is dat beter dan Hem te ontmoeten wanneer men op één van de geïnnoveerde geloofsovertuigingen zit." (Overgeleverd door al-Bayhaqie in al-I’tiqaad p.158)

Al-Layth bin Sa’d rahiemehoellaah zei: "Al zou ik een persoon van begeertes (innovaties) over het water zien lopen dan zou ik nog niets van hem aannemen." Vervolgens zei Imaam as-Shaafi’ie rahiemehoellaah “Hij (al-Layth) is tekort gekomen (hij is te mild). Ik zou zeggen: “Al zou ik hem in de lucht zien lopen dan zou ik nog niets van hem aannemen.” (Overgeleverd door as-Suyoetie in al-Amr bil ‘Ittibaa wan-Nahee anil Ibtidaa’.)

Yunus bin Ubaid rahiemehoellaah zei tegen zijn zoon: "Ik verbied je ontucht (zinaa) te plegen, te stelen en wijn te drinken. Hoe het ook zij, ik heb liever dat je Allaah onmoet met één van deze zonden dan dat je hem onmoet met de denkbeelden van 'Amr bin Ubaid en de bondgenoten van Amr (de M’otazilah)." (Al-Iebaanah 2/466)

Sa’ied bin Jubair rahiemehoellaah zei: "Ik heb liever dat mijn zoon een zondige en een sluwe schurk die (desondanks) een Soennie is vergezeld, dan dat hij een toegewijd en eerwaardige innoveerder vergezeld." (al-Iebaanah nr. 89).

Iemaam Al-Berbehaarie rahiemehoellaah zei, "Echter, als je een persoon ziet wiens gedrag en mening verachtelijk is, dat hij vals is, zondig en tiranniek, maar hij toch een persoon van de Soennah is, vergezel hem dan en zit met hem, aangezien zijn zonden je niet zullen schaden. Als je een persoon ziet die zich hard inspant en lang in aanbidding is, gematigd is, en herhaaldelijk in aanbidding is, behalve dat (je weet dat) hij een persoon van de innovatie is, zit dan niet met hem, luister niet naar zijn woorden en loop niet met hem, aangezien ik me er niet zeker van ben dat je niet uiteindelijk (gewend zult raken aan en) tevreden zult zijn met zijn weg en zo samen met hem vernietigd zal worden." (Sharh us-Soennah nr.149)

Iemaam Ahmad rahiemehoellaah zei: "De graven van Ahloes-Soennah, van diegene die grote zonden hebben gepleegd, zijn als tuinen. En de graven van Ahloel-Bid’ah, van de gematigde vromen onder hen, zijn hol en leeg. De zondaars van Ahloes-Soennah zijn de Awliyaa’ (Vrienden) van Allaah en de gematigde vromen van Ahloel-Bid’ah zijn de Vijanden van Allaah." (Tabaqaat ul-Hanaabilah 1/184)

Neem in overweging, O Soennie, hetgeen onze Vrome Voorvaders ons achter hebben gelaten als erfenis en als waarschuwing. Wanneer het geval is dat Innovaties in Aqiedah en manhadj de oorzaak zijn van opsplitsing en verdeeldheid, en leiden naar het ontstaan van sekten, en deze sekten met het Vuur zijn bedreigd, en wanneer het ook het geval is dat Shaytaan de Innovaties verfraait en het aantrekkelijk maakt en hen doet lijken op leiding en licht, dan zijn de Mensen van Innovatie en Vervalste Principes gevaarlijker en schadelijker dan een zondige schurk van Ahloes-Soennah. Want als je bij de laatst genoemde na enige tijd weet wat je misdaan hebt dan kun je er nog berouw van tonen en je weg verbeteren. Maar als je vrienden neemt zoals: Adnaan Ar’oor de Qoetbie politicus, Mohammed Qoetb de Takfierie Charidjie, Mohammed Suroor de Takfierie, Abdur-Rahmaan Abdoel-Chaaliq de Shurocraat en gezworen Bannaawi, Mohammed bin 'Abdoer-Rahmaan el-Meghraawie de Takfierie, Ahmed Salaam Aboe Soehayb de Takfierie en Qoetbie, Abdoel-Hassan el-Masrie etc dan denk je dat ze op leiding zitten en dat hun vervalste principes en innoverende methodologieën een belichaming zijn van de waarheid en je denkt deze principes en methodologieën een verlossing voor de Oemmah zijn, en daarom sluit je jezelf bij hen aan, en toon je loyaliteit aan hen, en ontken je de waarheid omwille van hun belang, waarop je het Vuur in valt, en dat terwijl je jezelf beschouwt als zijnde een recht geleide ‘Selefie’(!!!), terwijl je niets anders bent dan een Hizbie (kliekvormer, sektenvolger) van onder de Ahzaab (sekten), en iets anders volgt dan de Manhadj van Profeten.


bron: www.sincerehearts.nl

0 reacties:

Een reactie posten

Live duroos