Vraag: Een vraagsteller richt zijn vragen aan shaych Oebayd al-Djaaberie en zegt: "Wanneer begon ad-Dawatoes-Salafiyyah voor het eerst? Begon ad-Dawatoes-Salafiyyah – zoals sommige mensen beweren – slechts twee honderd jaar geleden?
Antwoord: Shaych Oebayd al-Djaaberie begon het beantwoorden van de vraag als eerste met het prijzen van Allaah, zeggende, "Alle lof zij Allaah, de Heer der Werelden. De goede afloop (het Paradijs) is voor de vromen. Ik getuig dat er geen godheid het recht heeft aanbeden te worden behalve Allaah, die alleen, zonder deelgenoten, de ware godheid is van de eerste schepping en de ware godheid van de laatste schepping. En verder getuig ik dat Mohammed Zijn Dienaar en Boodschapper is en Zijn uitverkorene, betrouwbare en gelovige dienaar is, moge de Vrede en Zegeningen van Allaah met hem zijn en zijn familie en met zijn goede en ware Metgezellen. Om verder te gaan:
Ik zal eerst spreken over de betekenis van (het woord) Salafiyyah. Wat is Salafiyyah? De taalkundige betekenis van Salafiyyah refereert naar degenen die ons voor zijn gegaan. Dus de Saalif (het enkelvoud van Salaf) betekent voorganger. En de betekenis van het werkwoord salafa betekent afgelopen zijn, voorbij zijn, of om voor te gaan. En de wettige betekenis van het woord Salafiyyah in de Islaam, is iedereen die ons is voorgegaan na de Boodschapper van Allaah (sallaAllaahoe aleihi wa sallam), van de Metgezellen en al degene die hen volgden in oprechtheid en vroomheid, de Qor’aan en de authentieke Soennah volgend, dan is hij een Salafie.
Dus hierop gebaseerd, is ad-Dawatoes-Salafiyyah de da’wah (uitnodiging) van de mensen om te handelen in overeenstemming met dat waar de Boodschapper van Allaah (sallaAllaahoe aleihi wa sallam) op was en dat waar zijn Metgezellen op waren, in aanbidding van Allaah met oprechtheid en in wat betreft aanbidding handelen in overeenstemming met de Qor’aan en de Soennah, net als in onze tijd om op te treden met onze omgang met anderen. Dit is Salafiyyah.
Wat betreft (het beantwoorden van jou vraag) wanneer is ad-Dawatoes-Salafiyyah begonnen, dan vereist dit de uitleg van twee dingen:
Als eerste, ad-Dawatoes-Salafiyyah is de pure Religie die uitnodigt naar Tauwhied en oprechtheid in aanbidding. Het is de da’wah of de uitnodiging om te geloven in Allaah, Zijn Engelen, Zijn Boeken, Zijn Boodschappers, de Dag des Oordeels, en geloven in Qadar (Voorbestemming). Daarom is ad-Dawatoes-Salafiyyah de da’wah van alle Profeten, van Noeh die de eerste Profeet was, helemaal tot aan Mohammed (sallaAllaahoe aleihi wa sallam), die de laatste en afsluitende Profeet en Boodschapper was die naar de mensheid werd gezonden. Moge Vrede en Zegeningen met hen allen zijn. Daarom, de geschiedenis van ad-Dawatoes-Salafiyyah begint met de eerste Profeet. Het kan zelfs gezegd worden dat ad-Dawatoes-Salafiyyah begonnen is bij Aadam (alayhis salaam) want het is de pure Religie. En ad-Dawatoes-Salafiyyah is het begrijpen van de Qor’aan en de Soennah zoals Allaah en Zijn Boodschapper (sallaAllaahoe aleihi wa sallam) ons bevolen hebben te doen. En het is doen wat Allaah en Zijn Boodschapper ons bevolen hebben te doen, hopend op de beloning die bij Allaah is. En het is het wegblijven van dat wat Allaah en Zijn Boodschapper hebben verboden, vrezend voor de Bestraffing van Allaah. Dus de geschiedenis van ad-Dawatoes-Salafiyyah is niet iets dat beperkt kan worden tot honderd jaar of tweehonderd jaar of vijfhonderd jaar. Het enige dat beperkt kan worden tot een specifieke periode zijn de activiteiten van bepaalde dwalende da’wah groepen zoals de Ichwaanoel-Moeslimien en Jamaa’atoet-Tabliegh en de Soeroeriyyah/Qoetoebiyyah en anderen dan hen van de da’wah groepen die recentelijk zijn ontstaan. Dat was het eerste dat ik duidelijk wilde uitleggen.
Wat betreft het tweede, ad-Dawatoes-Salafiyyah is niet gesticht door een specifiek persoon. En wellicht is dit de reden waarom sommige mensen vragen wanneer ad-Dawatoes-Salafiyyah is begonnen. Dus ik zeg dat ad-Dawatoes-Salafiyyah niet gesticht of gevestigd is door een specifiek persoon. De Profeten en Boodschappers zijn echter door Allaah de Glorieuze en Verhevene met deze da’wah gezonden. Daarom, mijn zoon, is de oorsprong van Dawatoes-Salafiyyah in de tekst (de Qor’aan en de Soennah) en Idjmaa’ (consensus van de geleerden) en diens origine is niet gebaseerd op een simpel begrip, idee of mening. Dus de leiders van ad-Dawatoes-Salafiyyah zijn de Profeten (‘aleihimoes-salaam) en zij zijn de Imaams van de schepping. En daarna, na hen zijn de Metgezellen van de Profeten. En na hen zijn de geleerden. Zoals we vinden in de authentieke hadieth, “De leiders van de Kinderen van Israa’iel waren de profeten en iedere keer dat een profeet werd vermoord (halaka), kwam een andere profeet na hem, en er is geen Profeet na mij.”[1] Dus Allaah heeft het leiderschap van deze Oemmah doorgegeven in de handen van de geleerden.
En de geleerden zijn degenen die beschreven zijn en bekend staan om het hebben van kennis en zaken van de Religie leggen zij uit aan de hand van de Qor’aan en de Soennah. En alle problemen en moeilijkheden die zij tegenkomen leggen zij uit en lossen zij op met begrip van de teksten (van de Qor’aan en de Soennah) door het gebruiken van de Sierah (biografieën) van de Salafoes-Saalih (Vrome Voorgangers) van de Metgezellen (radia Allaahoe anhoem) en de geleerden van de Taabi’ien (de generatie na de Metgezellen), en evenzo de geleerden van de drie geprefereerde generatie welke de beste van de generaties van mensen zijn, zoals de Boodschapper van Allaah (sallaAllaahoe aleihi wa sallam) zei, “De beste van mijn mensen zijn mijn generatie, dan degenen na hen, dan degenen na hen.”[2]
Daarom is het niet correct om te zeggen dat Salafiyyah een begrip is of een gedachte of een concept waar iemand op gekomen is, want ad-Dawatoes-Salafiyyah is niet gesticht of gevestigd door een individu, echter, deze da’wah is dat waarmee de Profeten en Boodschappers kwamen, dan degenen die na hen kwamen van de Metgezellen van de Profeten en Boodschappers, dan daarna degenen die met kennis uitnodigden naar de Religie van Allaah. Zij zijn degenen die uitnodigen naar ad-Dawatoes-Salafiyyah. Dus vanonder de Salafiyien van de Oemmah van Mohammed (sallaAllaahoe aleihi wa sallam) die Allaah tot hervormers[3] van ad-Dawatoes-Salafiyyah verordende, waren er vier:
* Ahmad ibn Hanbal (rahiemehoellaah). Hij hervormde ad-Dawatoes-Salafiyyah onder de Moslims die beproefd werden met de uitspraak dat de Qor’aan geschapen is. Imaam Ahmad en degene met hem verspreidde ad-Dawatoes-Salafiyyah – en hij was de beste van hen en de meest geduldige onder hen en de sterkste onder hen – totdat Allaah de Oemmah middels hem genas. Hij legde aan de mensen uit dat de Qor’aan de ongeschapen Uitspraak van Allaah was en van Hem geopenbaard. En dat Djibriel ermee afdaalde naar Mohammed (sallaAllaahoe aleihi wa sallam).
* De tweede hervormer was Shaychoel-Islaam, al-Imaam Ahmad ibn Taymiyyah (rahiemehoellaah). Wie zijn boeken leest, waaronder Madjmoe’ al-Fataawaa, dan zal hij zien hoe Shaychoel-Islaam de Soennah aanbeveelt en ingaat tegen innovatie (in zaken van Religie). En hoe hij zichzelf inspande voor het verduidelijken van de Soennah en het onderwijzen van de mensen. Echter deze twee Imaams, Imaam Ahmad ibn Hanbal en Ahmed ibn Taymiyyah – Moge Allaah hen beide barmhartig zijn – hadden geen land achter hen om hen te helpen en hen te verdedigen.
* De derde hervormer van ad-Dawatoes-Salafiyyah was Shaychoel-Islaam Mohammed ibn Abdoel-Wahhaab (rahiemehoellaah) en met hem was zijn broeder in Islaam al-Amier Mohammed ibn Sa’oed (rahimahoellaah). Mohammed ibn Abdoel-Wahhaab legde de Religie uit met zijn tong en zijn broeder Mohammed ibn Sa’oed hielp hem met het zwaard en speer. Dus een land, gevestigd op Tauwhied, ontsprong in het hart van Nadjd en daarna gebeurde er meningsverschil, opsplitsing en zwakheid, totdat Allaah de vierde hervormer bracht.
* En hij was Imaam Abdoel-Aziez ibn Abdoer-Rahmaan ibn Faysal en degenen met hem van onder de Imaams van de Da’wah. En gedurende hun tijd was de vierde heropleving. En wij - alle lof zij Allaah - leven onder de schaduw van een land gevestigd op Tauwhied en in de schaduw van de vierde heropleving, en we vragen Allaah om deze zegening voor iedereen te voltooien. En wellicht eindigt hier ons antwoord op jou eerste vraag, O verzameling van Britse studenten.
________________________________________
[1] Overgeleverd door Moeslim (6/17)
[2] Overgeleverd door al-Boechaarie (nr. 2652) en Moeslim (nr. 2533)
[3] Voetnoot van Oem Aaliyah: Hervormers houdt hier niet in dat ze het veranderden of aanpasten maar dat ze het deden herleven in een tijd waar de Islaamitische principes niet correct werden nageleeft. Ze corrigeerde de opvattingen van mensen aan de hand van de zuivere en authentieke Islaam.
Bron: www.Troid.org
0 reacties:
Een reactie posten