1

Waarom Selefie?

Vraag: Waarom de naam Selefie gebruiken? Is het een benaming van een partij of een groep of een madhab? Of is het een nieuwe sekte in de Islaam?

Antwoord: Voorzeker, het woord Salaf is welbekend in zowel de Arabische taal als in de religieuze terminologie. Maar waar het ons hier om gaat, is de discussie vanuit religieus oogpunt. Het is authentiek overgeleverd van de Profeet, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, dat gedurende zijn ziekte waaraan hij is overleden, hij tegen Fatima, radyAllaah'anhaa zei:

'Dus vrees Allaah en heb geduld. En ik ben de beste Salaf (voorganger) voor jou.'
(Sahieh Moslim: nr. 2450)

Verder hebben de geleerden dit woord 'Salaf' vele malen gebruikt, zo vaak dat het te overvloedig zou zijn om het op te noemen en op te sommen. Wat voldoende is voor ons, is een voorbeeld, en dat is datgeen wat zij gebruikten in hun strijd tegen innovaties:

'En al het goede ligt in het volgen van hem die is voorgegaan (mien salaf) terwijl al het kwade ligt in de innovatie van hem die erna kwam (mien khalaf).'

Er zijn er echter van hen die beweren kennis te hebben, die deze toeschrijving verwerpen en beweren dat er geen basis voor is! En zo zeggen zij: 'Het is niet toegestaan voor een Moslim om te zeggen: 'Ik ben een Selefie'.
Dus is het net alsof zij zeggen dat het niet toegestaan is voor een Moslim om te zeggen: 'Ik volg de Salaf As-Saalih (de Vrome Voorgangers) in waar zij aan vasthielden op het gebied van geloof, aanbidding en methodologie! Er is geen twijfel dat zo'n verwerping - als dat is wat hij bedoelt - noodzaakt dat iemand zichzelf vrij maakt van de correcte Islam, waar de vrome voorgangers zich aan vasthielden en waar aan het hoofd de Profeet, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, stond. Dit is zoals is aangegeven in de mutawaatir hadeeth uit de twee Sahiehs en anderen, dat hij sallAllaahu'aleyhi wa sallam zei:

'De beste van de mensheid is mijn generatie, dan degenen na hen, dan degenen na hen.'

Dus het is niet toegestaan voor een Moslim om zichzelf vrij te spreken van deze betuiging over de vrome voorgangers, gezien (het feit dat) als hij zichzelf zou vrij spreken van elke andere betuiging, de geleerden niet in staat zouden zijn om hem ongeloof of zondigheid toe te schrijven.

En wat betreft degene die deze naam verwerpt, zul jij hem dan zichzelf niet zien toeschrijven aan één van de madhabs?! Ongeacht of deze madhab gerelateerd is aan 'Aqiedah (Geloofsleer) of Fiqh (Jurisprudentie)? Dus hij is of Ash'aree of Matureedee. Of misschien is hij van de mensen van Hadieth of Hanafee, of Shaafi'ee of Malikee of Hanbalee of van wat er ook maar de titel 'Ahl-us-Sunnah wal-Jamaa'ah' bekleed. Maar ondanks dit, is degene die zichzelf toeschrijft aan de Ash'aree madhab of één van de vier madhabs zich in feite aan het toeschrijven aan individuen die, zonder (enige) twijfel, niet onfeilbaar zijn, zelfs als er geleerden onder hen waren die correct waren (in hun uitspraken). Ik wou dat ik het wist - waarom verwerpt hij deze soorten toeschrijvingen aan individuen niet, welke niet gevrijwaard zijn van fouten?

Maar wat betreft degene die zichzelf toeschrijven aan de Salaf As-Saalih (vrome voorgangers), dan schrijft diegene zichzelf met zekerheid toe aan de onfeilbaarheid ('ismah) in algemene zin. De Profeet, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, heeft gezegd dat één van de tekenen van de Geredde Groep is dat zij nauw blijven aanhangen aan waar de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, zich op bevond en waar zijn Metgezellen zich op bevonden. Dus wie dan ook stevig vasthoudt aan hen, hij volgt zeker de leidraad van zijn Heer.

En bovendien is het een betuiging die eer geeft aan degene die zichzelf eraan toeschrijft en één die voor hem de weg van de Geredde Groep vergemakkelijkt. En deze gevallen gelden niet voor iemand die zichzelf toeschrijft aan elke andere betuiging, gezien deze niet vrij zijn van één van de twee zaken. Of het is een verwijzing gericht aan een specifiek individu die niet onfeilbaar is, of het is een verwijzing gericht op een groep van mensen die de methodologie volgen van deze individu die niet onfeilbaar is. Dus is er in beide gevallen geen onfeilbaarheid (in hun verwijzing). Tegengesteld hieraan is er de onfeilbaarheid van de Metgezellen van de Profeet, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, (als een geheel). En dat is hetgeen wat ons bevolen is om sterk aan vast te houden, van zijn Soennah en de Soennah van de Metgezellen na hem.

En we moeten volharden en sterk benadrukken dat ons begrip van Allaah's Boek en de Soennah van Zijn Boodschapper, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, in overeenstemming moet zijn met de methodologie van zijn, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, Metgezellen. Dit zodat we op onfeilbaarheid kunnen zijn, (wat) tegengesteld (is) aan het neigen naar de rechterkant of linkerkant, of dwalen met een begrip dat enkel voortkomt uit onszelf, waarvoor in het Boek van Allaah of de Soennah van Zijn Boodschapper, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, geen bewijs kan worden geleverd.


Bovendien, waarom zou het niet genoeg voor ons zijn om onszelf toe te schrijven aan (alleen) de Qor’aan en de Soennah? De reden hiervoor is terug te voeren op twee zaken. De eerste is gerelateerd aan de religieuze teksten en de tweede is het bestaan van talrijke Islamitische groepen.

Met betrekking tot de eerste reden, vinden we in de religieuze teksten een bevel om (nog) iets te gehoorzamen in relatie met de Qor’aan en de Soennah, zoals Allaah zegt:

O jullie die geloven, gehoorzaamt Allaah en gehoorzaamt de Boodschapper en degenen (Moslims), die onder u gezag hebben. [Soerah An-Nisaa: 59]

Als er dus iemand autoriteit heeft die de eed van trouw heeft gekregen van de Moslims, zou het verplicht zijn om hem te gehoorzamen net zoals het verplicht zou zijn om de Qor’aan en de Soennah te gehoorzamen. Dus zelfs als hij of degenen in zijn omgeving fouten maken, zou het verplicht zijn om hem te volgen om zo het kwaad van meningsverschillen af te stoten.

Maar dit is met de welbekende voorwaarde:
'Er is geen gehoorzaamheid aan een creatie (i.e. iets dat geschapen is) als het ongehoorzaamheid aan de Schepper is.'
(Zie Silsilat-ul-Ahaadeeth As-Saheehah, nr. 179) En Allaah, moge hij Verheerlijkt zijn, zegt:

'En als iemand de gezant tegenwerkt nadat de leidraad hem duidelijk geworden is en hij toch niet de weg van de gelovigen volgt, dan zullen Wij hem daarheen brengen waarheen hij zich heeft afgekeerd; Wij zullen hem in de hel laten branden en dat is pas een slechte bestemming!' [Soerah An-Nisaa: 115]

Voorzeker, Allaah de Almachtige en Sublieme is ver verwijderd van alle onvolmaaktheden en gebreken. En er is geen twijfel of onzekerheid dat Zijn benoeming van 'de Weg van de Gelovigen' hier alleen is vanwege een immense en veelomvattende wijsheid en voordeel. Het geeft dus aan dat er een belangrijke verplichting is, welke inhoudt dat ons volgen van het Boek van Allaah en de Soennah van Zijn Boodschapper, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, in overeenstemming moet zijn met waar de eerste Moslims zich op bevonden. En zij zijn de Metgezellen van de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, dan degenen die na hen kwamen, dan degenen die na hen kwamen. En dit is waar de da'wat-us-salafiyyah (De Roeping van de Salafiyyah) naar uitnodigt en naar oproept. En dat is hetgeen wat de voornaamste voorrang heeft in de basis van de roeping en de methodologie van het lerend proces.

Voorzeker, de Selefie Roeping verenigt de ummah beslist, terwijl elke andere roeping verdeling veroorzaakt in de ummah. Allaah, de Almachtige en Sublieme zegt:

'O jullie die geloven! Vrees Allaah en wees met de oprechten.' [Surah at-Tawbah: 119]

Dus iedereen die onderscheid maakt tussen het Boek en de Soennah aan de ene kant en de Salaf As-Saalih (vrome voorgangers) aan de andere kant, die kan nooit waarheidsgetrouw zijn.

Met betrekking tot de tweede reden, dan leiden de groepen en partijen van vandaag de dag helemaal niet in de richting van 'de Weg van de Gelovigen', welke genoemd is in de ayaah. En er zijn sommige ahaadeeth die deze ayaah nog meer bevestigen en ondersteunen zoals de hadieth over de 73 sekten. Allen zullen zij in het Hellevuur zijn behalve één. De Boodschapper van Allaah, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, beschreef hen als:
'Degene die zich vasthoudt aan hetzelfde als waar ik en mijn Metgezellen zich vandaag de dag aan vasthouden.'
(Zie Silsilat-ul-Ahaadeeth As-Saheehah, nr.203 en 1492)

Deze hadeeth lijkt op de ayaah welke 'de Weg van de Gelovigen' noemt. Ook is er de hadeeth van Al-Irbaad Ibn Saariyah, radyAllaahu'anhu, in welke hij, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, zegt:
'Dus houdt vast aan mijn Soennah en de Soennah van de rechtgeleide Khaleefa's na mij.'
(Zie Irwaat-ul-Ghaleel nr. 2455) Daarom zijn er dus 2 Soennahs: De Soennah van de Boodschapper, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, en de Soennah van de rechtgeleide Khaleefahs.

Er is dus geen twijfel dat wij - die in een latere tijd kwamen - terug moeten keren naar de Qor’aan, de Soennah en 'de Weg van de Gelovigen'. En het is niet toegestaan voor ons om te zeggen:
'We kunnen de Qor’aan en de Soennah begrijpen zonder terug te keren naar waar de rechtschapen voorgangers zich aan vasthielden.'
En in deze tijd moet er een toeschrijving zijn die onderscheidend en gedetailleerd is. Dus het is niet genoeg voor ons om alleen te zeggen, 'Ik ben een Moslim'! Of 'Mijn madhab is Islam'! Want elke sekte zegt dat! - de Raafidee, de Ibaadee, de Qadyianee, en alle andere sekten!! Dus wat is het dat jou onderscheidt van hen?

En als je zou zeggen, 'Ik ben een Moslim die zich vasthoudt aan de Qor’aan en de Soennah', zou dit ook niet genoeg zijn. Dit is zo omdat de leden van deze (volgende) sekten - de Ash'arees en de Matureedees en de Hizbees - allen beweren deze twee bronnen ook te volgen. Er is dus geen twijfel dat de heldere, duidelijke, onderscheidende en beslissende classificatie is, om te zeggen;
'Ik ben een Moslim die zich vasthoudt aan de Qor’aan en de Soennah en dit volgens de methodologie van de Salaf As-Saalih (Vrome Voorgangers)
. En dat kan in het kort gezegd worden als: 'Ik ben een Selefie'. Dus hierop gefundeerd. Voorzeker, de onvermijdelijke waarheid is dat het niet genoeg is om te vertrouwen op de Qor’aan en de Soennah zonder de methodologie van de Salaf, gezien het deze twee uitlegt met betrekking tot begrip en ontwerp, kennis en actie (daden), da'wah (uitnodigen) en Djihaad.

En we weten dat zij (de Sahaabah), moge Allaah tevreden met hen zijn, niet gewoon waren om zich fanatiek vast te klampen aan één specifieke madhab of één specifiek individu.

Onder hen was dus niemand die een Bakree (een volger van Abu Bakr) was, of een 'Umaree (een volger van 'Umar), of een 'Uthmaanee (een volger van 'Uthmaan) of een 'Alawee (een volger van 'Alee). Sterker nog, als het makkelijker was voor één van hen om Abu Bakr of 'Umar of Abu Hurairah iets te vragen, vroeg hij het aan één van hen. Dit is omdat zij geloofden dat het niet toegestaan was om een totale en onbeperkte toewijding te hebben in het volgen, met uitzondering van één individu. Inderdaad, hij was de Boodschapper van Allaah, sallAllaahu'aleyhi wa sallam, degene die niet sprak vanuit zijn eigen begeerten, maar alleen vanuit openbaring geopenbaard aan hem.

En als we deze critici, omwille van de discussie, zouden voorleggen om ons alleen 'Moslims' te noemen, zonder onszelf toe te schrijven aan de Salaf - ondanks dat het een eervolle en correcte toeschrijving is. Zouden zij het dan verbieden zichzelf te classificeren met de namen van hun partijen, of hun madhabs, of hun manieren - gebaseerd op het feit dat zij niet zijn voorgeschreven in de Religie noch correct zijn?

'Dus dit contrast tussen ons is genoeg voor jullie
En elk vat wordt nat door wat er in zit'.

En Allaah is de Gids naar het Rechte Pad. En Hij, vrij van alle onvolmaaktheden, is Degene bij wie we hulp zoeken. [Al-Asaalah, Uitgifte 9]


Bron: www.selefiepublikaties.com



2 reacties:

Anoniem zei

salaamo alaikom,
akhi ik copieer en plak deze tekst op facebook op een plek waar men geen benul van heeft ze gooien met termen als sektes seksisten wahabisten salafisten etc....

ik kan het niet beter verwoorden dan jij het al hier hebt gedaan vandaar dat ik deze copieer en publiceer

wil je me aangeven als je dat niet wenst, zo dat ik het ook meteen er af kan halen

wa Jazaaka Allaho khairan

As-Salafiyyah zei

Zolang mijn tekst overeenkomt met de koran en de soennah, mag je het verspreiden...indien er fouten in zitten moet je dit doorgeven.

Voor de rest mag alles verspreid worden....hopelijk zullen mensen er van leren.

Een reactie posten

Live duroos